donderdag 27 september 2007

Chili lebberland

Buenas días a todos,

de eerste week zit er al op, dus tijd om nog eens iets van ons te laten horen, en met een beetje sjance (en veel geduld onzentwege) zelfs te laten zien. Internet kennen ze hier al voldoende, maar de pc's staan niet altijd open voor usb-connecties.

Momenteel vertoeven we nog een dagje in La Serena, aan de westkust van Chili (want een oostkust hebben ze niet), 500 km ten noorden van Santiago, oftewel zo'n 9 busuren. Vannacht steken we hoogstwaarschijnlijk door naar Chañaral, een klein stadje in de buurt van Parque Nacional Pan de Azúcar, met veel niet-Belgische beestjes en plantjes waar we Ann wel efkes zoet kunnen houden. Daarna trekken we richting Antofagasta en San Pedro de Atacama, waar we de Boliviaanse grens zullen schenden.

Dat was de toekomst, nu het verleden. Santiago city zijn we meteen ontvlucht naar Valparaíso, waar we 2 dagen gebleven zijn. De eerste dag hebben we daar het stad verkent en de eerste plaatselijke pelikaan gezien. Het oude gedeelte van de stad is op 42 cerros (heuvels) gebouwd, heel chaotisch allemaal, en heel kleurrijk. Zo leeg als we zijn hebben we ook één van de vele oude ascensors genomen, een houten bakje aan een kabel die langs een helling onhoog getrokken wordt. Na die 'zware' klim dachten we op ons gemak ons bokes op te eten, maar dat bleek niet zo simpel te zijn met de vele zwerfhonden in de buurt. Hier hebben we onze eerste vriend gemaakt. Wijzelf logeerden in een gezellig hostalleke in het minder gezellige nieuwe gedeelte van de stad, el Plan, één en al haven- en businessgedoe, vol (volgens annelies toch) grimmige chilenen, die niet uit de weg gaan bij het passeren.





De tweede dag gingen we vroeg opstaan, maar zoals reeds gezegd zijn we (soms) leeg, en werd de wekker verzet naar meer vakantionele uren. Doel van de dag was het eerste van de vele chileense nationale parken gaan bezichtigen: La campana. De schoenen zijn meteen getest, en de bleinen gekweekt. Annelies haar vervlogen liefde voor Compeed is weer herleefd.





Hier in La Serena zijn we de Elqui vallei ingetrokken richting Pisco Elqui met een buske, en vandaar gedeeltelijk teruggewandeld. Twas schoon. En zonnig, hehe. Ann denkt zelfs al dat ze wat gebruind is. En Annelies blijkt dyslexie te hebben, en cijfertjes op z'n kop te lezen, waardoor afstanden langer uitvallen dan gedacht. 's Avonds hoopten we sterren te kunnen kijken (het is hier één van de beste plaatsen om dit te doen met maar 5 dagen per jaar regen en bewolking), maar het openbaar vervoer verplichtte ons tijdig terug te keren. Gelukkiglijk konden we ons verdriet verdrinken in de schijn van de luna llena boven het stuwmeer.


Misschien als laatste nog een woordje uitleg over de titel van deze episode: naast loslopende honden worden de chileense straten en parken druk bevolkt met kussende koppeltjes. Soms zoveel tegelijk dat je zou denken dat er een wedstrijdje aan de gang is.

Voor de rest: ons Spaans gaat er op vooruit, wij verstaan hen al, nu het omgekeerde nog. De groetjes van Jefke, Ilke, hij amuseert zich hier te pletter en zorgt heel goed voor ons. Annelies blijft in haar utopie geloven, Charlotte, en zal het je over een paar maand eens komen showen. En mama Vera, geef toe: tzijn schoon foto's he...

Besos y hasta luego



7 opmerkingen:

AA-mama zei

Dag AA team,

Blij eens van jullie te horen en te zien. Ja het zijn goede foto's. Onthoud de drie basisregels en er kan niets mis gaan. Annelies,het pakje is toegekomen. Ben juist terug van een tripje naar England met Chantal, Fabienne en Myriam. Het is nu 00.30u en ik ga nu slapen. Ik zal trachten morgen nog wat te schrijven.

AA mama

Marc zei

Waw Ann, komt dit wolfshondje jouw korsten van de boterham opeten ?
Verder zie ik dat Annelies mooi haar bordje heeft leeg gegeten.

Marc

Katrien zei

Hola!

FF het eerste goede nieuws meedelen: we hebben gewonnen van PNV met 3-0, zowel in reserve- als hoofdmatch. Volgens Richaar worden we kampioen... we zien wel. Twas schoon. De andere kant vant net zal zeggen dat het niet hun beste match was, maar het resultaat is er wel.
Tot zover de verse pers.

Que disfrutéis!

Yannick en Joachim zei

Oprecht jaloers!
T'ziet er allemaal properkes uit!!
Vandaag hebben wij mooi weer gehad, dus die stralende blauwe hemel doet me niet zo veel, alsnog dat jullie in een t-shirtje rondlopen, en nationale parken, de borgoyen zijn schitterend!
Toeme toch!
Geniet er alleszins van é!

Unknown zei

helaba!
Net jullie bog "geëxploreerd" en blij te horen dat alles prima gaat! Jammer dat ik je niet meer heb gezien voor je vertrek maar in gedachten ben ik bij jullie ;)
toedeloe!
uw aller naamgenoot

Unknown zei

Helaba,
Het zijn mooie foto's, maar ik heb ze ondertussen wel al een aantal keren gezien. En ik ben wel benieuwd naar nog meer foto's! Maar ik begrijp het wel, dat lukt misschien niet overal. Een verslagje over dat fameuze zoutgebied moet er toch wel afkunnen he! Jullie hebben immers nog een goeie 6 weken om de rest te verkennen.
Groetjes,
Een ongeduldige zus.

Tim Verfaillie zei

Als ik dit als - en nu mag ik reeds 'in spe' weglaten- geograaf moet lezen wil ik hier direct mijn hele inboedel bij elkaar scharrelen, het eerste beste vliegtuig richting daar nemen en in jullie voetsporen gaan treden om dezelfde trip te maken. MA ZO ZOT FANTASTISCH dat alles eruit ziet. Aaaaagh, echt...ik kan dit niet aan...!!! Ma volgend jaar in juni ga ik alvast naar Ijsland...ow yeah. Toch ook een mooi begin me dunkt. Maar toch zo eens lang op reis kunnen gaan...ik krijg hier alleszins de smaak te pakken. Bedankt é jullie!!! =D
'k Zal zeker jullie blog blijven volgen. Ps: er staan foto's op mijn space van Bulgarije wat ook de moeite was...uhum...zolang je uit de steden bleef :D.

Ik zou zegge: héél veel groeten uit het ...euh...bwo, gewoon België é ;). xxx